Czy warto jeść cebulę? Jakie cebula wartości odżywcze posiada?

Cebula zaliczana jest do jednych z najstarszych warzyw, które wykorzystywane jest od tysięcy lat. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że posiada cenne walory smakowe, jak i również, że cebula wartości odżywcze ma bardzo liczne. Dawniej wykorzystywana była w ramach medycyny ludowej. Obecnie jest rekomendowana jako środek wspomagający walkę z przeziębieniem. Przedstawiamy, dlaczego cebula jest zdrowa, a także czy każdy może ją spożywać.

Dlaczego cebula jest zdrowa?

Wśród metod leczniczych praktykowanych przez starsze pokolenia, swoje niezachwiane miejsce posiada cebula. Wynika to bezpośrednio z jej cennych właściwości zdrowotnych. Była często podawana gladiatorom przed walkami, a Egipcjanie wierzyli, że odpowiednio wykorzystywana umożliwia przywrócenie zmarłych do życia. Do niedawna była wykorzystywana jako środek do zwalczania szkorbutu, leczenia ran, a także oparzeń czy odmrożeń.

Cebula swoje właściwości odżywcze posiada ze względu na licznie występujące w jej składzie składniki odżywcze. Jest cennym źródłem siarki, cynku, magnezu, fluoru, kwasu foliowego, żelaza, a także potasu, wapnia, krzemu. Odnotowana jest również wysoka zawartość błonnika pokarmowego. Dodatkowo znajdują się w niej liczne witaminy: B, C, K, E, A. Ponadto obfituje w antyoksydanty.

Cebula wartości odżywcze posiada najliczniejsze w przypadku odmiany zwyczajnej i czerwonej. W przypadku cebuli białej czy szalotki jest ich mniej, jednak nadal nie pozostają obojętne dla organizmu. Za ostry smak cebuli odpowiadają zawarte w niej związki siarki, które są charakterystyczne dla tych jasnych odmian. W rezultacie ciemna, czerwona cebula posiada delikatniejszy posmak.

Cebula – wartości energetyczne

Wartość energetyczna posiadana przez cebulę to raptem 30 kcal na 100 gram surowego warzywa.

Cebula a wpływ na zdrowie

Dawniej bardzo często w walce z przeziębieniem, zamiast obecnie popularnych tabletek, był polecany syrop z cebuli. Tworzony był z połączenia cebuli, miodu i imbiru. Przynosił ukojenie podczas kaszlu. Cebula wartości odżywcze posiada tak liczne, że była traktowana jako naturalny antybiotyk. Wynika to z właściwości antybakteryjnych, działania wzmacniającego odporność i wspomagającego oczyszczanie dróg oddechowych. Cebula była przedmiotem wielu badań naukowych, które potwierdziły, że kobiety przyjmujące cebulę w okresie menopauzy zmniejszały prawdopodobieństwo rozwoju osteoporozy.

Ponadto cebula jest niezwykle skuteczna w walce ze złym cholesterolem. Odpowiada za obniżenie złego i sprzyja utrzymaniu dobrego na odpowiednim poziomie. Dodatkowo chroni organizm przed powstawaniem zakrzepów i rozwojem miażdżycy. W rezultacie pozwala zapobiec chorób serca, tym samym zmniejszając ryzyko zawału.

Cebula jest polecana jako naturalny środek zapobiegający zaparciom. Rekomendowana jest również w walce z trądzikiem czy opuchliznami po ukąszeniu owadów. Posiada wysoką zawartość antyoksydantów, m.in. kwercetyny, dlatego osłabia działanie wolnych rodników w organizmie i jest elementem profilaktyki antynowotworowej. Cebula powinna być spożywana przez cukrzyków, ponieważ umożliwia obniżenie poziomu glukozy we krwi. Spożywanie i żucie cebuli sprzyja zapobieganiu próchnicy ze względu na działanie antybakteryjne.

Przeciwwskazania do spożywania cebuli

Choć cebula wartości odżywcze posiada bardzo liczne, to nie każdy powinien ją spożywać. W grupie osób, które powinny ją zdecydowanie ograniczyć znajdują się osoby zmagające się z chorobami wątroby, nerek, woreczka żółciowego czy niewydolności serca. Ponadto osoby mające wrażliwe jelito powinny jej unikać, ponieważ może u nich powodować wzdęcia, przelewania się w jelitach czy też biegunkę. Osoby cierpiące z powodu chorób przewlekłych powinny skonsultować spożywanie cebuli z dietetykiem lub lekarzem.